Header Ads

LightBlog

ЗНО БЕЗ СТРЕСУ: поради психолога для батьків випускників


ЗНО наближається і напруга росте не тільки у майбутніх випускників, а й у батьків. Головне, дотримуватися спокою.
А так хочеться допомогти, переконати, як це важливо, якщо можна було б, здати за дитину! Адже від результатів ЗНО залежить вступ і майбутнє! Але потрібно зробити вдих, видих, і дати дитині спокій, заохочення і підтримку.
Не секрет, що для багатьох батьків процес складання іспитів - це дуже важлива і стресова подія. Часом навіть виражена інтенсивніше, ніж у самої дитини. Мені б хотілося дати деякі рекомендації батькам, як поводитися під час цього періоду в житті. Почнемо з того, що потрібно починати робити в першу чергу.
Дорослим самим необхідно навчитися справлятися зі своєю тривогою і перестати транслювати її у сімейне поле.
Мотивація і активний відпочинок
·         Спробувати мотивувати дитину яким-небудь заохоченням за успішну здачу. Це може бути і новий гаджет, поїздка в аквапарк або подорож. Тут дуже важливо зрозуміти про те, що яким би не було заохочення – воно повинно бути бажанням самої дитини. Ні в якому разі не нав’язане батьками.
·         У таких випадках на консультаціях я раджу батькам активно цікавитися захопленнями дитини. Наприклад, якщо син цікавиться футболом – самим вивчити історію команди, читати спортивні новини. Надалі це допоможе зближенню і буде легше зрозуміти, що важливо і цінно дитині.
·         Під час підготовки до іспитів дуже корисний активний відпочинок. Спробуйте організувати своїй дитині похід у квест-кімнату або на природу. Він може покликати з собою друзів, весело провести час, знизити рівень тривожності і відновити сили.
·         Якщо ваша дитина вже уявляє собі, ким хоче стати в майбутньому, спробуйте організувати йому «день відкритих дверей». Наприклад, якщо дитина хоче в майбутньому працювати програмістом – відвідайте разом IT-компанію. Поспілкуйтеся із людьми, успішними в цій професії. Усе це буде сприяти формуванню додаткової мотивації до підготовки до тестування.
Дружити і не повчати
·         Обов’язково хваліть свою дитину і доносьте до нього, що навіть у разі отримання поганого балу або нездачі – любити менше ви його від цього не станете.
·         Ні в якому разі не варто намагатися навчити свою дитину тому, що з висоти ваших прожитих років видається вірним і непорушний. Усі ці «потрібно добре вчитися», «старайся більше», «думай про майбутнє». Підлітковий вік характерний високим рівнем протиріч, бажанням усе зробити наперекір дорослим. Чим більше ви будете проявляти напору і тиску – тим вище ризик протидії. Звичайно, це не означає, що батькам потрібно взагалі мовчати і займати позицію спостерігача. Тут, скоріше, важлива сама модель подачі інформації. Попробуйте сказати дитині про те, що хвилюєтеся за нього, що теж переживаєте, що для вас це важливо.
·         Використовуйте для цього спосіб «Я- висловлювання». Звучить він приблизно так: «Коли ти не готуєшся до тестування, я хвилююся, тому що ти для мене важливий». У першій частині послання ви просто констатуєте факт поведінки дитини, не даючи йому позитивний або негативний окрас. У другій – повідомляєте про свої почуття у зв’язку з цим.
Підводячи підсумок, батькам у такій ситуації слід займати певну середню позицію. З одного боку не тиснути на дитину, а з іншого – бути готовими прийти на допомогу в разі виникнення труднощів.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ ЩОДО ПІДГОТОВКИ ЛІЦЕЇСТІВ ДО ЗНО
1. Динамічно вивчайте програмний матеріал.
2. Актуалізуйте вже засвоєне.
3. Розказуйте учням програмні вимоги до ЗНО.
4. Продемонструйте випускникам усі форми тестових завдань.
5. Застосовуйте тестування у навчальному процесі впродовж усього шкільного курсу. Проводьте, якщо є така нагода, домашні, самостійні, контрольні роботи з використанням тестів. Це вироблятиме в ліцеїстів навички роботи з тестовими завданнями. Важливо привчати їх складати тести не лише правильно, але й швидко, щоб максимально наблизити до умов, у яких випускники працюватимуть під час зовнішнього оцінювання. Слід ознайомити ліцеїстів з алгоритмами виконання тестових завдань різних форм, аналізувати результати тестування, виявляти типові помилки й визначати шляхи їхнього усунення.
6. При вирішенні завдань відкритої форми наголосіть на важливості обґрунтування основних етапів розв’язку (наведіть відповідні факти – властивості, теореми, ознаки тощо), на лаконічному записі, правильному і раціональному використанні позначень. Зверніть увагу на те, що малюнки до завдань (задач) мають бути чіткими, їх треба робити за певними правилами. Включення додаткових елементів (при потребі) – цілком обґрунтоване. Підкресліть, що еталонів розв’язання завдань та їхнього запису немає і бути не може. Запис ліцеїстами розв’язків, з одного боку, – це документальне підтвердження процесу міркувань учня. З іншого – цей запис характеризує культуру мовлення, виявляє знання термінології навчальної дисципліни. Ліцеїст має розуміти, що провести правильне обчислення і розв’язати завдання – це не завжди одне й теж.
7. Удосконалюйте навички усної лічби, оскільки під час проведення ЗНО заборонено використовувати калькулятор для обрахунків.
8. Ознайомтеся з критеріями оцінювання відкритого завдання.
9. Зверніть увагу на те, щоб навчання у випускних  групах не перетворилося на «натаскування» ліцеїстів на відповіді до тестів і таким чином не втратило основної ідеї освіти – гармонійного розвитку дитини як особистості.  

Немає коментарів